Az Építési és Közlekedési Minisztérium által közzétett új rendelettervezet számos fontos változást hoz a közlekedés különböző területein, beleértve a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedést is. Egyszerűsítik a járművek forgalomba helyezési és műszaki vizsgálati eljárásait. A szabályozás kiterjed a LED fényforrások engedélyezésére, a hajós képesítések korszerűsítésére és a légiközlekedési biztonsági ellenőrzések pontosítására is. Emellett a Lázár János vezett tárca új forgalomszabályozási és vasúti engedélyezési rendelkezésekről is döntene.
Az elmúlt hetekben élénk vita alakult ki az erkélynapelemek telepítésének jogi szabályozásáról Magyarországon. Bár a hatályos jogszabályok tiltják a napelemek erkélyre történő felszerelését, szakértők szerint bizonyos kiskapuk továbbra is lehetővé teszik azok telepítését, az iparági szövetségek szerint viszont nincs menekvés a tilalom alól.
Távozik a MÁV-HÉV vezérigazgatója, Nagy Gábor - értesült a Telex.
Január elsejétől betiltja az erkélynapelemek telepítését Magyarországon a kormány, és a szélerőművek telepítésénél is új szabályok lépnek hatályba – derült ki a hétfő éjjel megjelent Magyar Közlöny egyik kormányrendeletéből. Ez azt jelenti, hogy a múlt hétfőn indított társadalmi egyeztetésre érkezett napelemes szövetségi tiltakozással nem foglalkozott a kormány, mert a tegnap lejárt társadalmi egyeztetési határidő után pár órával már jogszabályba is ültette a számos európai országban terjedő erkélynapelemek betiltását. Ezzel párhuzamosan viszont több más, a napelemek terén tervezett szigorító lépésétől elállt a kormány. A napelemek terjedéséről és átfogó következményeiről részletesen szó lesz a Portfolio október 10-i Energy Investment Forum konferenciáján, amelyre itt még lehet jelentkezni.
Napelemet és napkollektort a tetőn kizárólag a tetősíkkal párhuzamosan lehet elhelyezni, a homlokzatra csak integrált módon kerülhet fel, és tilos lenne az erkélynapelemek felhelyezése – többek között ez derült ki abból a rendelettervezetből, amelyet az Építési és Közlekedési Minisztérium tett ki társadalmi egyeztetésre és ma, azaz hétfőn lejár a véleményezési határideje. A Magyar Napelem és Napkollektor Szövetség vasárnap kiadott figyelemfelhívásában azt emelte ki, hogy a szigorú szabályok "egyes pontjai elfogadhatatlanok" a számára, szembe mennek az uniós energiapolitikai célkitűzésekkel, és a kormány, illetve az Energetikai Minisztérium napelemek melletti elkötelezett állásfoglalásával is. Emiatt azt kérte, hogy nyújtsák ki a társadalmi egyeztetésre adott határidőt, hogy legyen több idő és lehetőség a részletek egyeztetésére. A napelemek magyarországi terjedéséről és következményeiről részletesen szó lesz a Portfolio október 10-i Energy Investment Forum konferenciáján, további részletek itt érhetők el.
Komoly problémákat találtak az M30 autópálya megsüllyedésének okait feltáró részletes talajtani vizsgálatok során, és a helyreállítás utáni tartósan megfelelő műszaki megoldás kialakítása további 10-11 hónapot is igénybe vehet – jelezte pénteki közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). A tárca hangsúlyozta, hogy a munkálatokat a kivitelezőnek a jótállási kötelezettsége keretében kell elvégeznie, azaz nem költségvetési többletforrásból finanszírozzák majd.
Az egyetlen azonnal végrehajtható vasúti projektnél egyre közelebb a határidő, az EU már biztosította a finanszírozást, de a kormány még nem hagyta jóvá az új vonatok beszerzését.
Lázár János döntése alapján Hegyi Zsolt és Dányi Gábor váltja Pafféri Zoltánt és Steininger Zsoltot szeptembertől a MÁV élén. Pafféri most egy posztban reagált leváltására, üzenve utódjának, a miniszternek, valamint munkatársainak is.
A Lázár János vezette építési és közlekedési tárca több tucat ingatlan műemlékké nyilvánításáról, védettségének módosításáról, illetve műemléki védettségének megszüntetéséről döntene egy társadalmi egyeztetésre bocsátott rendeletben.
A kínai elnök látogatása nem a magyar függetlenség feladásáról szól, hanem pont a magyar szuverenitás erősítését jelenti - jelentette ki a Portfolio-nak adott interjújában Lázár János építési és közlekedési miniszter, majd aláhúzta: a kínai-magyar kapcsolatok erősítése nem politikai rögtönzés alapján történik, tudatos stratégia szerint halad előre. Meglátása szerint az EU nem tudja eldönteni, hogyan viszonyuljon Kínához. A tárcavezető beszélt arról is, hogy Európa gazdag, de már gyenge, a korábbi gazdasági modell már nem érvényes az unióban, a régi képletet kidobták, de még nincs helyette új megoldóképlet és rémisztőnek nevezte, hogy a blokk katonailag értelmezhetetlen erőt képvisel. Az interjú során szóba került a Budapest-Belgrád vasútvonal, a V0 vasútvonal kínai megvalósítása, általánosságban a kínai tőke szerepe, Magyarország mint gazdasági kulcsállam, az autóúthálózat fejlesztése, valamint az orosz-ukrán háború következményei, a várható szimbolikus jelentőségű beruházások a szűk költségvetési keretek közepette. Jelezte azt is a miniszter, hogy 2025 nyarára kész lesz a Budapest-Belgrád vasútvonal teljes vasúti pályája. Annak a reményének adott hangot, hogy a háború után lennie kell európai-orosz energetikai együttműködésnek, és ebben Magyarország közvetítő lehet. Az interjúban Lázár János elismerte, hogy a legnagyobb magyar tulajdonú építőipari cégek megerősödésében nagy szerepet játszottak az állami beruházások, szerinte ez legitim mód volt, ugyanis stratégiai érdek a szektor magyar kézben tartása. Ezen a ponton azonban az állam és a piaci szereplők kapcsolata korszakváltáshoz érkezett elmondása szerint.
Nem fogadja el a Kúria döntését az Építési és Közlekedési Minisztérium, az Alkotmánybírósághoz fordulnak – közölte a minisztérium az RTL Híradó megkeresésére. Mindezt azok után, hogy kiderült: nincs akadálya annak, hogy az LMP népszavazást kezdeményezzen a kiemelt beruházássá nyilvánítás ellen.
Az állami építési beruházások rendjéről szóló törvény jelenlegi formájában több ponton sértheti a közbeszerzésekre vonatkozó, összeférhetetlenségi, valamint az EU-források felhasználásáról szóló szabályozásokat az Európai Bizottság szerint – tudta meg a Portfolio uniós tisztviselőktől, valamint erről tanúskodik egy a birtokunkba került, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumnak címzett levél is. Kifogásolják, hogy a kormány az új jogszabállyal számos jogon mentességet ad egyes projekteknek, ráadásul ezt átláthatatlan módon teszi. Sok esetben Brüsszel indokolatlannak tartja, hogy az ingatlan tulajdonosi jogköröket is átírta a minisztérium. A konfliktus miatt egyes operatív programok részleges, de akár teljes befagyasztásáról dönthet az Európai Bizottság. A minisztérium azt közölte velünk, hogy nem értesültek a brüsszeli levélről.
Február közepén a KRESZ megújításáról tartottak közlekedésszakmai fórumot, ahol az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselői és szakmai szervezetek is részt vettek az egyeztetéseken. A kezdeményezést egy tragikus biciklis baleset katalizálta 2023. július 1-jén az Árpád hídon, amely során egy illegális autóversenyben résztvevő jármű karambolozott, megölve a kerékpárost. Az esemény nyomán felmerült a KRESZ rendszerének felülvizsgálata és a közlekedési szabályok átdolgozása, javában készülnek az új tervek. Szabályoznák az elektromos rollereket, módosítanák a kerékpárokra, valamint a jogosítvány megszerzésére vonatkozó elvárásokat is.
A bérlet-alku részeként Lázár János építési és a közlekedési miniszter elérte, hogy az állami HÉV-járműváltás helyet cseréljen fővárosi közlekedési projektekkel az uniós listán, így most az utóbbiakat szorítja az uniós pénzek lehívásának 2026 augusztusi határideje. A cserével érintett források a HÉV-projekt eredetileg számított költségének felét sem teszik ki, Lázár minisztériumának további "trükkökre" lesz szüksége - írta meg a Népszava.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) utasítására a MÁV Zrt. megkezdte a bérleti és egyéb használati jogviszonyok felmondását a leégett Budapest Sportcsarnok deponált építési hulladékainak elszállítását a Rákosrendezői állomásnál. A cél a terület kiürítése, hogy megindulhassanak az új, mini-Dubajként emlegetett városnegyed építését előkészítő munkálatok.
Harminckilenc híd és négy völgyhíd is épül majd azon a 31 kilométeres gyorsforgalmi úton, amely végre Zalaegerszeget is bekapcsolja a magyar autópálya-hálózatba. Az M76-os gyorsforgalmi út így nem a legdrágább autópálya lesz Magyarországon, hanem az eddigi legnehezebb domborzati viszonyok között megépülő, legkorszerűbb hazai gyorsforgalmi útszakasz – adott magyarázatot az Építési és Közlekedési Minisztérium a Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő M76-os főút elsőre horrorisztikusnak tűnő költségeire.
Intenzív szakaszában van a háború.
Német katonák mehetnek akár Ukrajnába is.
Fordulnak a szelek Washingtonban.
Ütésálló, jól szervezett ágazatban is fontos a megfelelő finanszírozási háttér – a Gallus Csoport története.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?